fbpx

Idén életmódot váltok

Idén életmódot váltok

By : -

Idén életmódot váltok

Az új évvel sokan tűzik ki célul, hogy életmódot váltanak, egészségesebben töltik mindennapjaikat, többet sportolnak. Ez egy remek elhatározás, aminek sikerességét szeretném néhány olyan tanáccsal segíteni, amik Nekem bejöttek.

Betarthatóság

Jó ötletnek gondolom, ha az életmód váltásnak van egy kezdő időpontja és bizonyos elveket lefektet a résztvevő. Gyerekek esetében javaslom, hogy ezeket az elveket ismerje a fiatal, tudja hogy az miért jó Neki. Azonban ezek meghatározásakor szerintem legyünk földhöz ragadtak, gondoljuk át, hogy a mindennapjainkba ezek hogyan illeszthetőek bele. Az új szokásokkal együtt tervezzük meg azok megvalósítását is.

Például, ha szeretnénk a fehér lisztet száműzni az étrendünkből, de eddig minden reggel péksüteményt ettünk, egyúttal azt is határozzunk meg, mit reggeliznénk helyette szívesen és azokat a termékeket honnan szerezhetjük be.

A vállalt edzésmunkánk is legyen kivitelezhető, olyan intenzitást és rendszerességet válasszunk, amit véghez is tudunk vinni. Figyeljünk rá, hogy a kezdeti lelkesedés közben ne sérüljünk le, ebben nagy segítségünkre van egy szakképzett edző. Az új életmódunk napirendje pedig szintén legyen betartható, hiszen jól hangzik a heti 5 edzés, azonban munka, háztartás és gyerekek mellett nem mindig vállalható. Az pedig egyértelmű: éveken át heti 3 edzés több, mint néhány hétig heti 5 edzés. 😉

Rendszeresség

Ahogy a lustaság ött jele cikkemben is írtam: “Az ember, egy olyan “szerkezet”, hogy testgyakorlatok útján lesz erősebb, hajlékonyabb, javul a kéz-láb koordinációja, a testtudata. Tehát gyakorolni kell, ha sosem kezded el, valóban nem fog menni.” A gyakorlás pedig rendszerességet igényel.

Ezek a kifejezések NEM a barátaid: majd valamikor, talán holnap, hétvégén bepótlom. A sportolás alkalmazkodjon a mindennapjaidhoz, az életedhez és legyen benne rendszer. A csoportos óráknak eleve van egy egyfajta “lüktetése” hiszen kötött időpontokban van, de magadnak is alkothatsz efféle szabályokat, például:  hétfőn – szerdán – pénteken megyek a szabadba futni. Ha az időjárás nem engedi másnap, ha másnap sem kegyesek az égiek futópadon teljesítem az edzésem.

megfelelő folyadékbevitel

Folyadékpótlás 

 

Testünk 60%-a víz, melyből nagyságrendileg 2 – 2,5 litert vesztünk naponta. A folyadékegyensúly fenntartásáért ennek pótlása szükséges, azaz ajánlott vizet fogyasztani. A dehidratáltság fejfájást, fáradtságot okozhat, csökkenti az állóképességet. Ezért úgy gondolom, az egészséges életmódnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel is része.

Gyerekeknél ez tervezést igényelhet, csomagoljunk számukra üdítőt vagy otthonunkban legyen az szem előtt, könnyen elérhető helyen. Sportolás, meleg hatására megnő folyadékigényünk, amit szintén fontos tudatosan pótolnunk. Edzés közben javaslom víz, szénsavmentes ásványvíz, izotóniás ital fogyasztását.

 

A témáról részletesebben ír ebben a cikkben az Országos Dietetikusok Szövetsége, korcsoportonkénti, praktikus tanácsokkal.

Vitaminok 

forrás: https://www.webbeteg.hu/mediatar/fogyokura/333/a-vitaminok-fontossaga

Fittségi állapotunk fenntartásáért, immunrendszerünk erősítéséért, a bevitt táplálék kiegészítéséért javasolt vitaminokat, akár étrend kiegészítőket szedni. Fizikai állapotunknak és aktivitásunknak megfelelő multivitamin csomagot manapság rengeteg helyen beszerezhetünk, amit ajánlott speciális igényeinknek megfelelően kiegészíteni. A legjobb, ha kikérjük háziorvos, gyógyszerész vagy dietetikus tanácsát.

“A vitaminok hatásmechanizmusának lényege, hogy az emésztőcsatornából felszívódnak és bekapcsolódnak a szervezet különböző életfolyamataiba. Köztudott, hogy a vitaminszükséglet egy része megfelelő táplálkozással pótolható. De nem mindig fogyasztunk olyan mennyiségű és minőségű ételt, amivel ez megvalósítható. Továbbá, nem minden élethelyzetben, életkörülményben ugyanannyi vitamint igényelünk.” (forrás)

szabadidő hasznos eltöltése

A szabadidő hasznos eltöltése 

Hangulatunkat, jókedvünket, lelki állapotunkat nagyban befolyásolja mit csináltunk, vagy mit fogunk csinálni a közeljövőben. Energiaszintünk egyfajta “búgócsiga”, azaz aktivitás hatására emelkedik. Tervezzük meg szabadidőnket, építsük be mindennapjainkba az inaktív programok, mint  TV nézés és internetezés helyett olyan tevékenységeket, ahol testünk és lelkünk is töltődik, a friss levegőn vagyunk, mint például a biciklizés, kutyasétáltatás, egyszerű szabadtéri játékok. Felnőttek esetében javaslom a rendszeres edzést havi 1 alkalommal szauna, masszázs, gőzkabin igénybevételével kiegészíteni.

szabadidő hasznos eltöltése 2

Mindenkinek élményekben és boldogságban gazdag, egészséges új esztendőt kívánok. Egy testünk van, ezért vigyázzunk rá, az élet pedig túl rövid ahhoz, hogy ne érezzük jól magunkat! 😉