fbpx

Ízületkímélő, a teljes testet átmozgató, preventív – OK, DE mit jelent ez pontosan?

Ízületkímélő, a teljes testet átmozgató, preventív – OK, DE mit jelent ez pontosan?

Az utóbbi időben több csoportban posztoltam a táborok miatt. Ilyenkor röviden, lényegre törően kell bemutatnom a kangoo előnyeit, ahol “ízületkímélő, lendületes, játékos” és a többi kifejezést szoktam használni. Most nézzük mit is jelentenek ezek pontosan, az én olvasatomban, a kangoo jump edzések esetében!

A teljes testet átmozgató

Hiszen az alsó és a felső végtagok mellett a törzs izmai is dolgoznak. Az alsó végtagokat talán kevésbé fontos is részleteznem, a láb oldalra emelése és lendítése, térdhúzás, hogy a “csapatást” ne is említsem. A felső végtag átmozgatásáért a karmunka felelős. Bizony, ezért fontos, hogy az ember kinyújtsa a kezét és olykor ne a megszokott kéz – láb kombinációt ismételje (így új izomcsoportok kapcsolódnak be és a mozgáskoordinációnk is fejlődik). A törzs izmai pedig felelősek az egyensúlyozásért, a szép tartásért (még egy dolog, amire figyeljünk oda). Ha bárki azt gondolná “hiszen én már simán megállok az ugrálós cipőmben”, bizony a teste, az apró kis izmai akkor is dolgoznak az egyensúlyozáson, amikor nem arra koncentrál. Csupán már “megtanulta azt” és nem igényli a fókuszálást, de az izmok attól még bizony dolgoznak.

Ízületkímélő

Az emberi test többirányú mozgását az ízületek teszik lehetővé. Az ízületeket csontok alkotják, legegyszerűbb esetben kettő, melyekből egyik ízületi fej, másik az ízületi árok. Aki szeretne mélyebben elmerülni a témában, ajánlom dr. Tihanyi József prezentációját.

Kangoo edzések szempontjából (hasonlóan, zumba, step vagy más táncos mozgásformák esetében) elsősorban a gerinc, a térd, a boka, és a csípőízületről érdemes beszélnünk. A kangoo cipő ugrálás közben elnyeli a becsapódás erejének 80%-át.

A nevadai egyetem kutatási eredményei. Forrás: http://kangoocluboom.com

Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy az ízület körüli izmok dolgoznak, azonban maga az ízület kímélve van. Mivel az ízületi fájdalmak nagyon gyakoriak, ez hatalmas előnye a cipőnek, hiszen preventív (lásd lentebb) és olyan esetekben is még használható, amikor más mozgásforma már nem ajánlott.

Játékos

Az edzéseken játszott játékokról egy külön sorozatot készítettem: Játék kangoo cipőben címmel . Nagyságrendileg egy gyerek edzés 50%-a, tini edzés 25%-a játékkal telik. Táboraimra is inkább az 50%-os mutató jellemző. A játékok előnye hogy szórakoztatják, lekötik a gyerekeket. Szó szerint játszva tanulnak újat, miközben versengenek, vagy olykor felfrissülnek az új elemek, koreográfiák gyakorlása között. 

Preventív

Ciki, nem ciki én ezzel a kifejezéssel az OKJ aerobic képzésemen találkoztam első körben. Az idegen szavak gyűjteménye szerint preventív, mint megelőző. A sportban a sérülések, elváltozások megelőzésére utalva használják. Hosszú távon a kangoo edzések rendszeres látogatása tehát nem okoz semmilyen elváltozást, ami rontaná az életminőséget, sőt.

Hogy érthetőbb legyen a kifejezés, a golf vagy a tenisz például egy “nem preventív” sport, mivel a test jobb és bal oldala más – más terhelést kap, amitől kialakulhat gerincferdülés. Ez nem azt jelenti, hogy ne űzzük, csupán a sportoló egészítse ki a megfelelő nyújtó és erősítő gyakorlatokkal, melyek kompenzálják az asszimetrikus terhelést.

A kangoo esetben tehát minimális a sérülés veszélye miközben nincsen káros hatása. (Szükséges megjegyeznem, hogy egészséges testről beszélünk, hiszen nyaki sérvvel például nem ajánlott az ugrálás.)

Koreografált

Zenére megtanulunk egy hosszabb, de néha rövidebb lépéssort, amit koreográfiának hívunk. Korábban itt írtam, arról, én hogyan építek koreográfiát, ezért most csak azt írnám le, mi a koreográfia célja. Röviden az, hogy az edzés ne legyen unalmas, hiszen elmegy az idő a koreográfia betanításával, ismétlésével, így azt veszi észre a sportoló, hogy el is telt a 60 perc. Minden esetben tekintettel vagyok a résztvevőkre, a pillanatnyi állapotra (pl. hogyan férünk el) de 10 év ugrálás után már el se tudnám képzelni, hogy ne legyen koreografált az edzésem. Lehet a koreográfia rövid és egyszerű, de számomra egy magot ad az órának, ami köré építkezhetek.

Intenzív

Sokan meglepődnek milyen intenzív is az edzés. Úgy veszem észre, azok bírják a legjobban, akik korábban hosszabb távot futottak. A kangoo egy átlag edzésnél magasabb pulzusszámmal dolgozik, de természetesen vannak könnyebb részek, vagy könnyítések a kezdők számára (például a karmunka elhagyása). Többen jelezték felém, kívülről olyan könnyed, ahogy ugrálunk. Ami kívülről látszik, hogy jól érezzük magukat és buli az egész, az igaz. De egyáltalán nem könnyű, inkább élvezetes. Készülj törölközővel, szükséges lesz rá!

Egy felnőtt edzés eredménye 👍Ma is lesz a WKK-ban 19.30-tól, előtte pedig Tini kangoo. Ott tali!

Közzétette: Petra Kangoo – 2019. május 21., kedd

Sportfoglalkozás / edzés

A fenti kifejezések azt jelentik (számomra) hogy ez egy vezetett foglalkozás, aminek célja van és mindenki a számára kiadott feladatot hajtja végre. Híve vagyok annak, “ha már csináljuk, csináljuk rendesen”. Nem az a baj ha valami nem megy elsőre, az a baj, ha meg sem próbáljuk. Lehetnek kivételes esetek és célok, de alapvetően minden résztvevő azért jön el egy edzésre, hogy kellemesen elfáradjon, ebbe pedig nem fér bele az, ha valaki mást csinál mint az edző kérése, vagy bizonyos feladatok alól rendszeresen megpróbálja  kihúzni magát.

Remélem ez a rövid összefoglalás segített abban, hogy tisztázzuk a kangoo jumps előnyeit, amiért – legyen az gyerek, tini vagy felnőtt – érdemes kipróbálni ezt a mozgásformát! Velem legközelebb a gyerekek találkozhatnak, augusztusban három turnusban két helyszínen várom Őket napközis kangoo táborba: