fbpx

Koreográfia építés – ahogyan én csinálom

Koreográfia építés – ahogyan én csinálom

Kangoo edzéseim mindegyikén van koreográfia, olykor hosszabb vagy rövidebb, bonyolultabb -forgással és ütemváltásokkal- vagy pofonegyszerű. Hogyan tanuljuk meg a koreográfiát felnőtt, gyerek vagy tini edzésen?

Az aerobic képzésen a bemelegítést követően ezen van a legnagyobb hangsúly, az OKJ vizsga is tartalmaz koreográfia tanítást. Edzéseimen általában szimmetrikus koreográfiákat építek, ami azt jelenti, hogy a test jobb és bal oldala egyforma terhelést kap, tehát amit megcsinálunk jobb lábbal, azt ballal is meg fogjuk csinálni. 32 ütemet tekintek egy blokknak, ez egy zenei “nagy egy”, hogy mi is az a “4 x 8 avagy milyen az Aerobic mix” cikkben megtalálod.

A koreográfia építés alapelve, hogy könnyebbtől haladunk a bonyolultabb felé. Először helyben, karmunka nélkül csináljuk az alaplépéseket, ami nem mást mint: sarokhúzás, oldal, térdhúzás, terpesz-zár. Ismétlésről ismétlésre teszek bele valami pluszt: elmozdulunk a térben, hozzárakjuk a karmunkát, jönnek a variációk.

Kangoon a koreográfia a négy alaplépés különböző variánsai, ennek köszönhetően sokszínű és követhető. Mi a négy alaplépés? Mutatom a videóban: sarokhúzás, oldal, térdhúzás, terpesz-zár Ha tetszett, csatlakozz már jövőhéten! 😉 www.petrakangoo.hu

Közzétette: Petra Kangoo – 2019. február 1., péntek

Mi az a variáció? 

Lehet forgás, keresztlépés, az adott alaplépés “megbolondítása”. Igazából bármi, amit a résztvevők biztonságosan végre tudnak hajtani. Nézzük egy példán keresztül egyik kedvencemet: haránt szimpla-szimpla-húz, amit így tanítok be:

4 terpesz – zár
8 szimpla haránt
Szimpla – szimpla – dupla – szimpla – szimpla – dupla haránt
Szimpla – szimpla – húz – szimpla – szimpla – húz haránt

A felnőtteknél mindez zenére történik s 32 ütemet ismétlünk egyszerre. A résztvevők felkészültségétől függ hogy 1 vagy 2 ismétlést követően változtatok a végső variáció irányába. A csoport előtt ugrálok és kézjelekkel, szóbeli utasításokkal, hangjelzésekkel (taps, fütty) segítem Őket.

A gyerekeknél a koreográfia nem minden esetben 32 ütem, van hogy 8 vagy 16 ütemű részeket gyakorolunk egyszerre. Olykor nem is az alaplépéstől, hanem még könnyebb verziótól indulunk. Elmondom mi lesz, bemutatom, ha tudom kreatív történéshez kapcsolom (mint pl. megeszed a szaloncukrot a karácsonyfáról). Számolásra majd zenére gyakoroljuk, minden változtatásnál újra és újra. Természetesen ha haladóbb gyerekek vannak ez pörgethető, sőt olykor a felnőtteknél használt módszert is bevetem. A betanítást megszakítják a játékok, amiket próbálok úgy kiválasztani, hogy rávezesse a sportolót az aktuális lépésre.

A tiniknél alapvetően a felnőtteknél használt rendszer van, de új elem gyakorlásánál megesik, hogy kiegészítem szóbeli magyarázattal, csoportokban gyakoroljuk. A csoportbontás főleg forgásoknál segíti a biztonságos végrehajtást.

Mit imádok ebben a rendszerben?

1. Minden edzés más és más a rengeteg variációnak és betanítási útnak köszönhetően. Így változatosan múlik el az óra, a zenére, a lépésekre figyelünk, nem pedig a fizikai fáradtságra vagy a mindennapi gondokra.

2. Kezdők is bármikor csatlakozhatnak, hiszen az alaplépéstől indulunk. Amelyik változtatást már soknak érzi a sportoló, nem kell megcsinálnia, így látja hova fejlődhet, de már első alkalommal a csapat tagja.